Spanje en Portugal 2010

Maandag 1 en Dinsdag 2 maart

We zijn om half negen uit Apeldoorn vertrokken met regen en natte sneeuw. Gelukkig werd het weer geleidelijk beter en in Frankrijk scheen zelfs de zon. Opvallend zijn de slechte wegen onderweg; overal vorstschade. Zelfs de vierbaanswegen hebben veel grote gaten. We overnachten op de camperplaats Giffaumont-Champanbert, na zo'n 650 kilometer gereden te hebben. Vorig najaar was het hier erg druk. Nu staan we alleen; wel een beetje spannend.

Op dinsdag rijden we door tot even boven Clermont-Ferrand. Mooi weer onderweg en wegen zonder vorstschade. We stoppen op de camperplaats in St, Pourcain sur Sioulle: met zo'n vijftien campers redelijk bezet.

Woensdag 3 en Donderdag 4 maart

De dag begint met behoorlijk goed weer, maar al snel begint het onderweg te regenen. Steeds harder en het houdt nooit meer op. En wij blijven rijden, met de Top 2000 op de radio via een usb stick. Tegen de avond stoppen we vlakbij Narbonne-Plage. Het regent nog steeds, de zee is erg ruw en er staat hier veel onder water.

Na een hele nacht regen is het eindelijk droog als we op donderdag vertrekken. We besluiten door te rijden naar Spanje. We belanden in Blanes op Camping La Masia. Hier staan de campers bij elkaar, enkele Hollanders, Duitsers, maar vooral Engelsen. Niet ongezellig. Ook hier veel storm en waterschade langs de boulevard. 's Middags in de zon gezeten en na het eten even het zwembad cq sauna in geweest.

Vrijdag 5 en Zaterdag 6 maart

Vandaag even niet rijden. 's Ochtends in Blanes gewandeld en in de middag wat gelezen en gerommeld. En heerlijk in de zon gezeten.

Op zaterdag leggen we een etappe af van een uur, naar Matero, even boven Barcelona. Buiten het dorp hebben we een ACSI camping gevonden. In de middag gaan we met de trein naar Barcelona. Daar op de Ramblas gewandeld en we zijn naar de beroemde kerk van Gaudi geweest. En in de zon koffie gedronken.

Zondag 7 en Maandag 8 maart

We zijn opnieuw met de trein naar Barcelona geweest. Deze keer een route met de toeristenbus. Een park van Gaudi bezocht en later de berg Tibidabo op geweest. Beiden leuk, maar het was helaas erg koud. Morgen de tweede en laatste rit met de bus door Barcelona.

De hele nacht heeft het hard geregend en dat zal de hele maandag zo blijven. Dus met regenpakken en paraplu's opnieuw met de trein naar Barcelona voor de laatste toer met de bus. Uiteindelijk gaat de regen over in sneeuw en op de terugweg ligt er een dik pak. Iedereen maakt foto's, het is kennelijk iets bijzonders hier. Terug bij de camper regent het weer en het gaat hard waaien. Leuk hier in Spanje! Morgen maar snel verder.

Dinsdag 9 en Woensdag 10 maart

Vanochtend verder gereden naar het zuiden. We stoppen in Oropesa del Mar, zo'n honderd kilometer boven Valencia, op een ACSI camping. Prima weer onderweg, zelfs in Barcelona, waar overigens een dik pak sneeuw lag!

Op woensdag verkennen we de omgeving, te voet en op de fiets.

Donderdag 11 en Vrijdag 12 maart

In de ochtend hebben we gewandeld in een natuurpark en dat was erg pittig. Onderweg sinaasappels "gepikt" en die waren dus erg lekker. Daarna wat boodschappen gedaan. Het was mooi weer vandaag! Wat de omgeving betreft zijn de uitersten erg groot hier. Zeer veel grote en luxe appartementen en erg mooi aangelegde parken. Daarnaast veel grote, vervallen en gesloten campings. Dat zullen allemaal nog wel appartementsgebouwen moeten worden.

Op vrijdag gaan we weer verder naar het zuiden. Tot honderd twintig kilometer onder Valencia. De plaats heet Javea en die ligt vijftig kilometer boven Benidorm. Weer een zwaar bewolkte dag en de temperatuur komt niet boven de tien graden uit.

Zaterdag 13 t/m Maandag 15 maart

Alle dagen gefietst en gewandeld in en om Javea. En in de zon gezeten; het weer wordt elke dag wat beter. Op zondagavond hoefde voor het eerst de kachel niet meer aan. Tijdens een fietstocht kwamen we nog langs een hondenasiel; we zijn er maar niet naar binnen gegaan. Verder zijn er veel overwinteraars in deze streek, waarvan de eersten al terug gaan.

Dinsdag 16 maart

We besluiten om Benidorm met een bezoek te vereren. Nu we toch in de buurt zijn willen we dat wel eens zien. We vinden een camperplaats van een Nederlander in Finestrat, net buiten Benidorm. Met veel Nederlanders natuurlijk; allemaal in de korte broek in de zon.

Woensdag 17 en Donderdag 18 maart

We zijn met de bus naar Benidorm geweest en hebben daar de boulevard afgelopen. Wel een leuke plaats. Erg druk met heel veel "ouderen". En heel veel eetgelegenheden met puur Hollandse gerechten. Verder gewandeld, een berg beklommen en veel gekletst met de Nederlanders om ons heen.

Vrijdag 19 t/m Maandag 22 maart

Vandaag doorgereden naar een camping vlak bij Cartagena. Enorm groot en een massa overwinteraars. Vooral veel Engelsen met campers zo groot als touringcars; we hebben onze ogen uitgekeken. Overigens geen leuke camping. De plekken zijn afgebakend met hoge heggen, dus je ziet niets. Deze plek hadden we gezien in een KCK blad en zou leuk zijn om te fietsen. Maar dat viel erg tegen. Bovendien werkt het weer ook niet mee. Ondanks de aangename temperatuur is het zwaar bewolkt.

Op zondag rijden we een stukje verder naar een ACSI camping in Isla Plana, vlakbij Mazaron. Een mooie terrassencamping met prachtige zwembaden. Weer veel gewandeld in de regen en gefietst in de zon. De ene dag is het weer alles, de andere dag niets.

Dinsdag 23 maart

Vandaag tweehonderd kilometer gereden. En we zijn in een natuurgebied vlakbij Almeria beland, helemaal onder in Spanje. Het is hier allemaal plastic wat je ziet, allemaal groentekassen. We zijn hier al eens met het vliegtuig geweest en van boven lijken het allemaal meren. Het is winderig en niet erg warm, hopelijk morgen beter. We hebben ondertussen al 2800 kilometer gereden! Genoeg voor nu, we gaan een visje bakken.

Woensdag 24 maart

Erg ver langs de kust gewandeld. Het is hier één groot natuurreservaat. En alle vlaktes, heuvels en bergen staan vol met allerlei soorten bloeiende planten en struiken. Het weer is hier overigens matig: veel wind en weinig zon.

Donderdag 25 en Vrijdag 26 maart

Vandaag weer verder getrokken naar een camping in de buurt van Granada (Beas de Granada); de bergen in dus. Vanuit de camper hebben we uitzicht op de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada. De nachten zijn koud hier, we zitten hoog.

Op vrijdag gaan we naar het Alhambra. Met de bus naar Granada en dan wandelend naar het grote, oude paleizencomplex. Helemaal gerestaureerd, erg indrukwekkend en vooral druk. Bezoekers worden met bussen vol aangevoerd, en bij het belangrijkste complex wordt per half uur een groep van honderd personen tegelijk binnen gelaten. Van te voren reserveren. Al met al zijn we een hele dag onder de pannen. Terug op de camping hebben we in het restaurant paella gegeten; waren we wel aan toe.

Zaterdag 27 en Zondag 28 maart

We hebben genoeg van de koude nachten in de bergen en gaan terug naar de kust. We zitten nu in de buurt van Malaga. De camping ligt aan de kustweg. Zowel linksaf als rechtsaf kun je prima fietsen en kom je leuke plaatsjes tegen met verschillende soorten "boulevards". Nu, in het weekend, best gezellig. Geen palmen en sinaasappels, wel brede, donkere stranden. De camping is typisch Spaans. Grint, hoge bomen en onder de kruinen stellages, waar in de zomer netten over gespannen kunnen worden tegen de hitte. Het weer is prima hier, zowel om te fietsen als om te zonnen. Morgen gaan we verder: we willen Gibraltar zien.

Maandag 29 maart

Vandaag dus naar Gibraltar. We zijn onder een blauwe lucht vertrokken, maar in de buurt van Gibraltar wordt het weer "Engels". Een harde wind, koel en bewolkt. Daar ergens in de buurt, in La Linea, hebben we een camping opgezocht. In de middag met de bus naar Gibraltar dus. We zijn de "rots" op geweest via een bus-toer. De bezienswaardigheden en de apen bekeken. Er zouden er 280 zitten en zolang er apen zijn, blijft Gibraltar Brits... Daarna hebben we de winkels in de hoofdstraat bezocht. Al met al erg druk, veel wind en erg Engels. Leuk om er een keer geweest te zijn, maar één keer is genoeg.

Dinsdag 30 maart t/m Donderdag 1 april

We zijn in Portugal beland na een rit van 360 kilometer. De eerste camperplek, vlak over de grens voor Monte Gordo, bleek "ontruimd". De camperplek voorbij Monte Gordo stond behoorlijk vol, maar we vinden er nog een aardige plek. En we hebben gelijk contact met andere camperaars. En dat is toch het verschil tussen een camping en een camperplaats. Meer en sneller contact en gezelliger. Deze dagen veel gefietst, gewandeld en aan het strand gelegen. Prima weer nu!

Vrijdag 2 t/m Maandag 5 april

Op vrijdag rijden we een klein stukje verder richting Tavira. We hebben de camping Ria Formosa in Cabanas opgezocht. Er moet gewassen worden. Zowel de kleren als wijzelf. Het is er drukker dan vorig jaar om deze tijd. En het hele dorp staat op z'n kop. Men is een nieuwe boulevard aan het aanleggen. het lijkt mooi te worden, maar nu is het nog een grote puinhoop. Op zaterdag ontdekken we een gloednieuw overdekt winkelcentrum in Tavira. Natuurlijk daar gewinkeld en heerlijke koffie gedronken. Een soort Portugese Oranjerie. Op zondag en maandag hebben we prachtig weer, dus gefietst, gewandeld en aan het strand gelegen. Morgen weer verder naar een volgende camperplek. Tenminste dat hopen we. Er zijn hier meerdere plekken waar we vorig jaar gestaan hebben, maar waar je nu door de politie weggestuurd wordt.

Dinsdag 6 t/m Donderdag 8 april

Na eerst de camper gewassen te hebben, weer een klein eindje verder gereden naar de camperplek bij Pedras del Rei. Boodschappen gedaan bij de Lidl, lekker vertrouwd, en 's middags naar de zee geweest. Daar voor één euro koud gedouched; je moet er wat voor over hebben. Op woensdag naar Tavira gefietst naar het shopping centrum. Wobbie is anderhalf uur bij de kapper geweest voor dertien euro (Wim is door Wobbie geknipt, anders werd het te duur). En kadootjes gekocht voor de kleinkinderen en natuurlijk weer koffie gedronken. op de terugweg hebben we nog een camperplek ontdekt in een dorp met de naam Santa Lucia. In de middag weer naar het strand geweest en gedouched. Ook qua weer opnieuw een prachtige dag.

Vrijdag 9 en Zaterdag 10 april

Weer wat verder gereden naar een volgend plaats, Quarteira. Op de eerste camperplek daar stonden nog wel campers, maar ook verbodsborden. Dus het risico van een bekeuring van € 60 maar niet genomen en doorgereden naar de andere kant van het dorp, naar de vissershaven. Daar stonden zo'n dertig campers. Het nadeel van een vissershaven is dat er erg veel "vreemd" volk rond loopt. Desondanks met zoveel campers bij elkaar toch een redelijk veilig gevoel. Gewandeld naar een dorp verder naar een hele grote jachthaven. Het verschil met de vissershaven kan niet groter zijn; groot, luxe en heeele dure bootjes. Op zaterdag zijn we met de bus naar Loulé geweest, naar twee grote markten. Veel kleding en schoenen en een groente en fruit markt. De laatste was nog de leukste. Nog steeds geweldig weer.

Zondag 11 t/m Woensdag 14 april

Vandaag maar weer eens een camping opgezocht, nu in Armação de Pera. Er staan nog veel Nederlandse overwinteraars. In de middag rondgefietst richting Albufeira en daar in de buurt nog een mooie camperplek ontdekt. De weg er naar toe door het binnenland gereden. Een mooie, rustige route, het is zondag, met soms wel erg smalle weggetjes. Op maandag hebben we de camper schoongemaakt en kleren gewassen. Druk druk druk dus. Daarna gefietst via een geweldige route langs de kust en onderweg lekker gegeten. De paasvakantie lijkt hier voorbij en dat is te merken. In elk geval weinig Spanjaarden meer. Het weer is nog prima, maar volgens de weerprofeten komt er veel regen de komende dagen. Wij gaan ondertussen alweer de zevende week in.

Dinsdagochtend nog een eind gewandeld naar het strand en naar een natuurgebied met flamingo's. 's Middags nog een keer op de fiets naar het strand. Eind van de middag verdwijnt de zon en tegen de avond begint het te plenzen. En dat gaat de hele nacht door. Op woensdag met de bus naar Albufeira geweest. Het is zwaar bewolkt en af en toe valt er een geweldige bui regen. En Albufeira is niet echt leuk, bijna enkel souvenirwinkels.

Donderdag 15 april

Vanochtend alles ingepakt voor de volgende etappe. Van Engelse buren krijgen we de tip dat Silves de moeite waard is om te bekijken. Dus daar gaan we naar toe, zo'n twintig kilometer landinwaarts. Een leuk dorp. De camperplek is een grote parking bij het zwembad aan de rand van het dorp, prachtig aangelegd. 's Middags naar het kasteel gewandeld. En we hadden nog willen zwemmen, maar we hebben niet de vereiste outfit bij ons; badmutsen en zwemkleding nog van voor de oorlog.

Vrijdag 16 t/m Maandag 19 april

Vandaag weer een camping opgezocht, nu bij Praia de Luz. Op deze camping kunnen we weer e-mailen en onze site bijwerken. Onderweg hebben we in een enorme hoosbui gezeten. De halve camping stond blank toen we aankwamen. 's Middags overigens weer heerlijk in de zon gezeten. Verder deze dagen veel gefietst en gewandeld. Zaterdag en zondag was het weer opnieuw ronduit slecht; weer veel hoosbuien. Op de maandag was het weer wat beter, in elk geval droog. Een pittige wandeling gemaakt van zo'n tien kilometer langs de rotskust. Morgen gaan we verder. We maken nog één stop op een camperplek in de Algarve. Daarna gaan we langs de westkust van Portugal langzaam omhoog.

Dinsdag 20 en Woensdag 21 april

Vandaag een klein stukje verder gereden naar de camperplek in Boca do Rio, een vallei pal aan zee. Er staan twaalf campers, minder druk dan vorig jaar. In de vallei staat nog veel water, waardoor er bepaalde wandelroutes niet mogelijk zijn.. Vandaag is het weer echter weer prachtig en dat maakt deze plek extra mooi. Vorig jaar waren we hier ook, toen nog met Senna... Voor ons is dit de laatste stop in de Algarve. Afhankelijk van het weer gaan we langs de westkust omhoog. Op woensdagochtend hebben we nog een wandeling gemaakt naar een villawijk op een berg: het zag er mooi maar afgelegen uit. Ergens koffie gedronken en over een geitenpad langs de rotskust terug gelopen. 's Middags geluierd en na het eten in de camper onder de douche.

Donderdag 22 en Vrijdag 23 april

Het is nog steeds prachtig weer. We zijn langs de westkust omhoog gereden tot Aljezur en onderweg een aantal camperplekken bekeken. De leukste ligt bij Carrapateira; daar staan we dus nu. Het landschap is ruig, de baai heeft geweldige stranden en er wordt veel gesurfd op de golven. Op vrijdagochtend hebben we de route langs de kustlijn gefietst; een mooie route. In het dorp wat gegeten en 's middags bijgekomen in de zon.

Zaterdag 24 en Zondag 25 april

We staan op met veel zon en maken nog een wandeling. Rond de middag trekt het helemaal dicht en we besluiten om langs de kust verder naar het noorden te trekken. Richting Odemira, zeventig kilometer onder Lissabon. In het dorp Vila Nova de Milfontes, een aardige plaats aan zee, zijn twee camperplaatsen. Beiden zijn erg vol, desondanks belanden we op de mooiste met een fraai uitzicht over een deel van het dorp en de baai. De zaterdag is een prachtige dag met veel zon. Eerst door het dorp gewandeld, daarna op het strand gelegen en tot slot uit eten geweest. Deze westkust is duidelijk anders dan de Algarve. Bijna geen hoogbouw en de huisjes zijn allemaal voorzien van gekleurde lijsten om de ramen en deuren. En het is erg heuvelachtig en daardoor geen fietskust.

Maandag 26 april

Een erg warme dag vandaag: in de zon is het 39 graden! 's Avonds in de camper is het nog 31 graden. We hebben bijna driehonderd kilometer gereden, het binnenland in. Na een bezoek aan een kasteeldorp boven op een berg, Marvao, komen we uit in het dorp Castelo de Vide, dicht bij de Spaanse grens. We staan achter een sporthal en voor het kerkhof. In de hal is weinig te doen en op het kerkhof al helemaal niets. En we staan helemaal alleen; het voelt redelijk veilig.

Dinsdag 27 en Woensdag 28 april

Na een rustige, maar eenzame nacht zij we verder gereden naar een camping in een natuurgebied bij een meer, Idanha a Nova. Een mooie route hier naar toe: veel kurkbomen, enorme velden met bloeiende bloemen en veel ooievaars. Vorig jaar zijn we hier ook geweest en kon je routes langs het meer lopen. Dat gaat nu niet meer, ook hier staat nog veel onder water. Op woensdag is het nog steeds erg warm. Gefietst en op de camping in het zwembad gezwommen. Daar omheen gewassen, gerommeld en geluierd. Morgen verder naar Spanje.

Donderdag 29 en Vrijdag 30 april

We besluiten om vandaag een flink eind Spanje in te rijden. We komen uiteindelijk uit op een ACSI camping in de buurt van Burgos. We moeten twintig kilometer vanaf de snelweg het binnenland in via een smalle, slechte weg. Volstrekt uitgestorven en niets te beleven. De camping ligt in het gehucht Castrojeretz en er staan veel Nederlanders. Bijna allemaal op weg verder naar het zuiden. Volgens de weersvoorspellingen is het in Frankrijk slecht weer. En omdat het op vrijdagmorgen bij het opstaan stralend mooi weer is, besluiten we om nog een dag te blijven. We hebben gewandeld naar een kasteel ergens boven op een berg en halverwege komen we een heleboel grotwoningen tegen. Bij één huisje zit een man voor een woning en we mogen binnen kijken. Ongelooflijk zo groot: een woonkamer, slaapkamers, een eetkeuken, hal, bergruimte en drie nog brandende kachels. Jammer dat de man geen woord Engels spreekt en wij geen Spaans, maar met handen en voeten kom je een eind. Het dorp ligt aan een Sint Jacobsroute naar Compostella de Santiago, zo'n veertig dagtochten verder. Overal pensions, hotelletjes en campings en er lopen veel wandelaars, bepakt en bezakt op deze route.

Zaterdag 1 mei

We worden gewekt door regen en vertrekken om negen uur. Het was een leuke camping en we hebben leuke mensen ontmoet: onthouden dus. De hele verdere route miezert het. We rijden door tot in Frankrijk even boven Biarritz de zon gaat schijnen. We stoppen een eindje verder in Labenne Ocean. De camperplaats is gesloten omdat de Municipal camping net weer geopend is. En dat kost tien euro. We hebben nog steeds zon, dus we pakken de fietsen en zijn een eind weg geweest. Langs deze hele kust liggen fantastische fietspaden en ze hebben hier zelfs een routekaart. Alleen de koffie is hier veel duurder dan in Spanje en Portugal: hier € 4,40 in plaats van € 1,50. Het is weer even wennen.

Zondag 2 mei

We worden wakker met opnieuw regen. Het ziet er troosteloos uit, geen reden om langer te blijven, dus gaan we weer rijden. We komen uit in de Dordogne op een camperplaats in een dorp aan een rivier. Het is er droog, de zon schijnt af en toe maar het is er koud. We staan met zo'n twintig campers op een voetbalveld. Op een veld verder wordt 's middags nog gevoetbald ook. Iedereen van de camperplek komt kijken en levert commentaar: in het Frans, Nederlands, Engels en Zweeds. Een gezellige boel. Morgen gaan we verder richting Apeldoorn. Nog twee of drie etappes en deze reis zit er weer op.

Maandag 3 mei

We zij vanochtend weer vroeg vertrokken, het is droog maar erg koud. Dus rijden we met de kachel aan en met muziek van de Top 2000 uit de usb stick. We rijden zo'n zeshonderd kilometer langs Parijs via de beroemde tolweg. Gaat verbazend snel en goed, dankzij de TomTom. We overnachten in een dorp van niks, Ostel, zo'n honderd kilometer van Parijs. We staan op een camperplek van een particulier. Dit dorp en deze plek hoeven we niet te onthouden. We staan wel veilig overigens. Om ons heen gaan alle hekken en poorten op slot. Morgen nog 340 kilometer naar Oosterbeek. Daar koffie drinken en dan naar Apeldoorn.

Dinsdag 4 mei

De laatste etappe vandaag. Het is gelukkig de hele dag droog, maar het blijft koud. Volgens de TomTom is de snelste route naar Oosterbeek via Brussel, Antwerpen, Breda, Den Bosch en Nijmegen. Dat geloven we maar. Rond drie uur zitten we in Oosterbeek aan de koffie. We hebben er ongeveer zevenduizend kilometer opzitten, veertien campings en veertien camperplaatsen gehad en vierhonderd foto's gemaakt. Na elke terugkomst overvalt ons het zelfde gevoel: eigenlijk zonde om de boel uit te pakken. We zouden zo weer weg willen.