Groningen-Drenthe juni  '23

Donderdag 1 juni

Aanstaande maandag, 5 juni, worden we om één uur verwacht op een camping in Gasselte, Drenthe. Zoals elk jaar gaan we weer met z'n achten een midweek kamperen ergens in Nederland. In de loop der jaren hebben we zo ongeveer alle provincies al eens bezocht. De belangrijkste criteria nu zijn een leuke camping en veel fietsmogelijkheden. En die hopen we dit jaar in Gasselte te vinden.

De afgelopen weken zijn we druk met de camper geweest. Allerlei schoonmaak- en reparatieklussen. Het meest belangrijke, en duurste, was de reparatie aan het elektroblok. Vanwege een stroomstoot van ver boven de 220 volt op een camping in Marokko is het ding fors beschadigd. Gelukkig zit er in Lettele, bij Deventer, een zaak die dat kan repareren. Voor honderdvijfennegentig euro moet de boel weer werken. Aan de buitenkant is de camper voorzien van twee nieuwe emblemen: Ford en TDCI. Twee emblemen van AliExpress voor vijftien euro in plaats van zeventig euro in Nederland. De camper ziet er weer tien jaar jonger uit. De rest van de klussen zullen we de lezers besparen om vooral toekomstige camperaars niet al te veel te ontmoedigen.

Rond tien uur gaan we op pad. Eerst naar Emmen, daar wonen de campervrienden Jan en Pieta. We hebben elkaar al een aantal maanden niet gezien. Het bijkletsen neemt dan ook geruime tijd in beslag. Natuurlijk onder het genot van een hapje en drankje. Deze keer dus niet onder een palmboom ergens in Marokko, maar binnen in de serre in Emmen, met de kachel aan.

Ver in de middag zoeken we de gratis camperplek op in Emmen, dicht bij het centrum. Een gezellig centrum waar we even doorheen slenteren. Gelukkig kunnen we voor koffie binnen zitten bij Bakker Bart want het weer valt erg tegen. Het is de hele dag bewolkt en uitgesproken fris.

Coördinaten: N52.78125, E6.90335.

De camperplaats in Emmen.

Vrijdag 2 juni

We gaan weer verder naar het noorden en komen terecht in Delfzijl. Daar, onder aan de dijk van de Eems, ligt een prachtige camperplaats. Van alle gemakken voorzien en met zéér ruime plaatsen. Het kost wel vijftien euro per nacht exclusief elektra. Voor in de avond komt de havenmeester van Delfzijl, of zijn vrouw, het stageld innen. Als we aankomen, zo rond het middaguur, is er nog plaats genoeg. Maar tegen de avond zijn alle plaatsen bezet; en dat zal het hele weekend zo blijven.                                    Na de middagpauze gaan we fietsen. Een rondje van twintig kilometer rondom Delfzijl. Inclusief een bezoekje aan Appingedam, beroemd vanwege de "hangende keukens" boven een gracht.                                                                                                                          Tot slot nog maar even over het weer. Veel zon vandaag maar ook een stevige koude noordenwind. Die volgens Gerrit Hiemstra de komende dagen hier in het noorden blijft waaien.

Coördinaten: N53.33616, E6.92476.

De camperplaats in Delfzijl.

De "hangende keukens" boven de gracht in Appingedam.

Zaterdag 3 juni

Tijd voor een echte fietstocht. We gaan eerst de dijk op, langs de Bocht van Watum. Over een prachtig fietspad met links en rechts talloze schapen die zich van fietsers niets aantrekken. Ergens bij Hoogwatum gaan we de dijk af het binnenland in. Het eerste dorp dat we tegenkomen is Bierum. Met een prachtige, oeroude kerk, waar we de koster tegenkomen. Die moet een begrafenis regelen, de enige activiteit waar deze kerk nog voor gebruikt wordt. De man kan eindeloos vertellen over de goede oude tijd, met een lichte weemoed in zijn stem. De volgende stop is in het dorp Spijk, waar we midden in de jaarlijkse braderie terecht komen. Het hele dorp is versierd en staat vol met kramen met heel veel huisvlijtspulletjes. Het vervolg van de route gaat langs dorpen waar we nog nooit van gehoord hebben, zoals Losdorp, Godlinze, Zeerijp en Westeremden. Uiteindelijk belanden we in Loppersum, bekend van de aardbevingsschade. Waar we overigens weinig van zien. Alleen in het centrum worden enkele panden "aardbevingsbestendig" gemaakt. Ook in Loppersum is er een soort braderie. Maar we zijn op zoek naar een gelegenheid waar we koffie kunnen drinken. En die zijn gesloten of niet te vinden. Dus duiken we de Albert Heijn in voor een noodrantsoen. Eenmaal weer op de fiets komen we even buiten het centrum een restaurant tegen die wel open is. Dat zal je altijd zien.                  Van Loppersum fietsen we terug naar Delfzijl via Eenum, Oosterwijd, Garrelsweer en Appingedam. En dat laatste stuk valt niet mee: we hebben de wind pal tegen. Tegen drie uur zijn we terug bij de camper. We hebben er dan dik vijftig kilometer opzitten. Het bijkomen doen we in de zon uit de wind.

De kerk van Bierum.

Braderie in Spijk.

Zondag 4 juni

Gisteren begonnen we de fietstocht linksom vanuit Delfzijl gezien, vandaag gaan we rechtsaf. De eerste kilometers gaan door een enorm industriegebied, bezaaid met windmolens. Pas na een kilometer of tien begint het een leuke fietstocht te worden. De eerste stop is bij de dijk waar het dorp Oterdum is verdwenen. Dat dorp lag in de weg bij de verhoging van de dijk naar "Deltahoogte". Wat rest zijn een aantal graven: herbegraven in de glooiing van de dijk. Vervolgens komen we terecht in Termunterzijl. Het is er gezellig druk vandaag met een aantal goed bezette terrassen van horecagelegenheden. Waar we dankbaar gebruik van maken.                                                                                                                                                                                  Min of meer bij toeval komen we er achter dat er hier in de buurt een uitkijkpunt moet zijn waar je zeehonden kunt spotten. Het kost de nodige moeite maar we vinden uiteindelijk de "hotspot". Boven op de dijk staat een grote houten schutting met kijkgaten. En daarachter, op een strandje, liggen zo'n dertig zeehonden te zonnebaden. Die zich van de toeschouwers helemaal niets aantrekken. Prachtig om te zien. We hebben dan twintig kilometer gefietst en besluiten om terug te gaan. Een route met enkel wind tegen. Hoe dichter we bij Delfzijl komen, hoe harder het gaat waaien. Het is leuk fietsen in Groningen, maar een volgende keer graag wat minder wind.

Het kerkhof van het verdwenen dorp Oterdum.

Moeder en dochter zeehond bij de Dollard.

Nog een aandoenlijk plaatje.

Maandag 5 juni

Op naar Drenthe vandaag. Om één uur kunnen we terecht op Camping Sparrenhof in Gasselte. Voor die tijd gaan we op de koffie bij onze vrienden Ben en Liesbeth die, hoe toevallig, ook op een camping in Gasselte staan: De Berken. Een fraaie camping aan de rand van Gasselte. Ook wij hebben elkaar al een tijd niet gezien dus we hebben ook hier heel veel bij te praten. Tegen een uur of één rijden we naar de andere kant van Gasselte naar "onze" camping. Ook al een prachtig complex met aparte, erg ruime camperplaatsen. En een fraai sanitair gebouw met een algemeen gedeelte en een ruimte met privé sanitair. Veel hoge bomen om ons heen, een waar lusthof voor allerlei soorten vogels. Zo rond twee uur zijn wij en de andere drie stellen geïnstalleerd. En alle vier staan we op een plek waar op verschillende tijden van de dag de zon schijnt. We kunnen dus de hele dag ergens in de zon zitten. De stoelen vervoeren we in een bolderkar van de camping.                                                                                                                  Ergens in de middag gaan we nog wat boodschappen doen. Dat kan in Gieten, een paar kilometer verder. Met een zaak waar ze ook heerlijk ijs verkopen. De avond wordt nuttig besteed met de dagsluiting en de bespreking voor het programma morgen. Met daarbij een stevige borrel want de avonden zijn fris hier.

N52.97294, E6.80936.

Op bezoek bij Ben en Liesbeth op Camping De Berken.

De vriendengroep op Camping De Sparrenhof.

Dinsdag 6 juni

We gaan weer fietsen vandaag: een route van dik vijftig kilometer. De fietsmogelijkheden zijn hier eindeloos. Het landschap is zeer afwisselend. Van oneindige bossen tot grote vlaktes met allerlei gewassen. En geen enkele omgekeerde vlag meer te bekennen. En dorpen en gehuchten in alle soorten en maten. Bovendien, ook belangrijk, overal horecagelegenheden met gezellige terrassen. De eerste stop is bij een meertje waar wilde runderen lopen. Die zien we helaas niet; wel de pootafdrukken langs de waterkant. De volgende stop is in Grollo voor de lunchpauze. Grollo is beroemd vanwege het Harry Muskee museum van de ooit beroemde band Cuby and the Blizzards. En ene John Derksen schijnt er te wonen. In het dorp staat een enorm grote, paarse tent. Het komende weekend is er het jaarlijkse bluesfestival. Twee dagen met dertien en een half duizend bezoekers per dag. Voor die twee dagen moet er twee weken opgebouwd worden en na het festival duurt het nog een week voor het dorp in de oude luister is hersteld. Wij slaan het festival dit jaar maar over. Het vervolg van de route gaat richting Assen. Even daarvoor is het keerpunt van de route en fietsen we via Rolde terug. Waar we nog een tussenstop maken op het terras van een oud dorpscafé. Maar daar blijkt nu een Chinese familie in te zitten. De koffie smaakt er Chinees en de appeltaart ruikt er naar kroepoek. Aan het einde van de middag zijn we terug op de camping. Het was weer een welbestede dag.

Een van de vele vennen in dit gebied.

Ze zijn in Grollo trots op Harry Muskee.

Woensdag 7 juni

Dag drie in Gasselte met de tweede echte fietstocht. Deze keer en ronde rondom Gieten. Maar omdat we af en toe een knooppunt missen, worden het twee rondjes Gieten. Met een lunchpauze bij een informatiecentrum van Staatsbosbeheer. We hebben wel eens beter gegeten.                                                                                                                                                                              Tegen half vier zijn we terug op de camping. Net op tijd voor de visite. Ben en Liesbeth komen langs. Tot voor in de avond hebben we volop zon op ons terras. Geen wind en het is erg warm. Met de luifel deels uitgedraaid is het er prima uit te houden. Het is weer een gezellige bijeenkomst. Dat geldt ook voor het avondgebeuren. Maar dan wel in de voortent van de caravan van Martin en Welmoed. Als de zon eenmaal verdwenen is lijkt het alsof de kachel opeens uitgaat. Maar het is droog buiten en binnen worden de glazen regelmatig  bijgevuld. We hebben niets te klagen.

Even pauze onderweg.

Hij pauzeerde en poseerde ook even.

Donderdag 8 juni

De dag begint met een verjaardag bijeenkomst. Gerrit is vandaag vierenzeventig jaar geworden. Enkele dames zijn gistermiddag met een smoes de Action in Gieten ingedoken om wat verjaardag spullen in te slaan. Vanochtend in alle vroegte zijn slingers opgehangen en cup cakes voorzien van kaarsjes. Geen vierenzeventig, dat werd te duur, maar een achttal. Nadat de jarige is toegezongen zijn er nog wat cadeautjes die uitgepakt moeten worden. Omdat de jarige bezig is om een snor te kweken, krijgt hij onder andere een set plaksnorren. Om alvast te wennen aan een bos haar onder de neus. Daarna is het weer tijd voor een fietstocht. Alweer de laatste van deze week. Vandaag misschien wel de mooiste route van deze week. Door veel bossen en een geweldig landschap. Via de gehuchten Papenvoort en Westdorp komen we terecht in Exloo, waar we stoppen voor de lunchpauze. Via Borger en Drouwen fietsen we terug naar Gasselte. Daar stoppen we bij Restaurant Moatie voor een verjaardag borrel van Gerrit. Tegen zessen zijn we terug op de camping. Waar, in een aangepast tempo, de eerste inpakwerkzaamheden beginnen. Morgen om twaalf uur moeten we de camping verlaten hebben.

Gerrit met plaksnor.

Het mammoutpad ergens onderweg.

Vrijdag 9 juni

Na een warme nacht zijn we er op tijd uit vanochtend. We nemen ruim de tijd voor het ontbijt om vervolgens de laatste spullen in te pakken en de camper wat op te ruimen. Om tien uur vindt de afscheidsbijeenkomst plaats. Waar tevens de eerste ideeën voor de happening van volgend jaar al aan de orde komen. Maar eerst is er in juli nog een volgende festiviteit: de tachtigste verjaardag van Martin. Ook dat vereist enige voorbereiding. Je kunt er druk mee zijn met zo'n vriendengroep.                                    Om een uur of elf vertrekken we uit Gasselte en om half één staat de camper weer naast ons huis in Apeldoorn. We hebben een erg leuke week achter de drug. De hele week droog, af en toe een frisse wind maar ook heel veel zon. En vooral Drenthe blijft een geweldige provincie om te fietsen.