Rondje Nederland juni 2015

Maandag 8 en Dinsdag 9 juni

De komende weken hoeven we bijna niet op te passen. Dus hebben we tijd om er weer met de camper op uit te gaan. We kiezen deze keer voor een rondje Nederland, waar we drie weken over willen doen. We hebben al wel een aantal keren met de camper op campings gestaan, maar zijn nog nooit langs camperplaatsen getrokken. Dit is dus onze kans. Op de maandag gaan we eerst naar De Meern, waar we onze kleinzoon Twan en zijn broertje Matthijs uit school moeten halen. Bovendien moet opa, na het eten, mee naar judoles. Daarna moeten de heren naar bed en gaan wij op weg naar de eerste camperstop. We hebben gekozen voor Vianen, zo'n vijftien kilometer van De Meern. Een soort mix-parking van een evenemententerrein, met vier afgebakende camperplaatsen. Geen voorzieningen verder, maar voor één overnachting een prima plek. Op dinsdagochtend wandelen we het oude centrum van Vianen door en vinden een bakker voor verse broodjes. Vervolgens gaan we op weg naar de volgende stop, Poeldijk. Een dorp op vijf kilometer van Den Haag. We komen terecht op een terrein met loodsen en een bar waar je kano's en bootjes kunt huren. Er kunnen officieel zes campers staan, maar komen er meer zijn die ook welkom. Inclusief stroom kost dat zeven euro. Waar je water moet halen hier is ons niet duidelijk geworden, de wc legen kan eventueel in het toilet van de bar (liever niet dus). Het meest wonderlijke is nog het ontbreken van vuilnisbakken; de eigenaar gaat er van uit dat je je eigen troep meeneemt en ergens anders dumpt. Maar verder is het een aardige plek, vooral ook vanwege de vele fietsmogelijkheden. Je zit hier midden tussen de kassen waar allerlei soorten bloemen, planten en groenten verbouwd worden. En Den Haag en Hoek van Holland zijn prima op de fiets te doen. Op dinsdagmiddag zijn we dan ook op de fiets naar Den Haag geweest en hebben er allerlei "high-lights" bekeken: Paleis Noordeinde, Het Binnenhof, het Torentje enzovoort. Terug bij de camper toch weer veertig kilometer gefietst.

Woensdag 10 juni

Dag twee in Poeldijk. We gaan eerst het dorp in voor brood. Een klein dorp, maar een erg grote Jumbo en Action. Na de koffie gaan we weer fietsen en proberen een voorgedrukte route langs fietsknooppunten te volbrengen. En dat viel niet mee. Hier en daar was een bordje verdwenen of verstopt achter een ander bord, of zagen we zelf iets over het hoofd. Even over de helft van de route raakten we de draad helemaal kwijt vanwege een wegomleiding. Dus via de kortste weg terug naar de camper en in de zon uitpuffen. Aan het einde van de dag nog even naar het dorp Monster gewandeld. Daar hebben we een aantal keren op de camping gestaan, pal aan zee. Helaas is die camping er niet meer. Het terrein moest terug gegeven worden aan de natuur. Nou dat is aardig gelukt. Het is nu een grote kale zandvlakte waar de wind vrij spel heeft en waar je gezandstraald wordt als je naar het strand wilt.

Donderdag 11 en Vrijdag 12 juni

We gaan weer verder naar het noorden, nu naar het dorp Abbenes, vlak onder Amsterdam. Daar, op het terrein van een landbouwbedrijf, ligt een prachtig aangelegde camperplek met de naam De Keukenhof. En zoals de naam al zegt, ligt deze midden in de bollenstreek. De bollen staan er nog wel, maar jammer genoeg zijn de bloemen verdwenen. De camperplek kost € 12,00 per nacht, inclusief alles. Op douches en het toilet na, die werken met muntautomaten. 's Middags gaan we op de fiets naar Noordwijk, twintig kilometer verder. Daar gaan we op bezoek bij Thea en Emile, campervrienden die we al lang kennen. Het weer is prachtig en we zitten er heerlijk op het terras en we worden verrast met een heerlijke barbecue. Na voldoende energie getankt te hebben, beginnen we aan de terugtocht, weer twintig kilometer dus. Rond negen uur zijn we terug en lagen op tijd in bed. Op vrijdag is het nog warmer dan gisteren. We besluiten met de camper naar Katwijk te gaan. De parkeerplaats en het strand kennen we nog uit de tijd dat we een hond hadden. Er zijn drie speciale parkeerplaatsen voor campers, de parkeertarieven zijn net als voor gewone auto's, tien euro per dag. We gaan eerst Katwijk in, waarna we de rest van de dag in gepaste rust op het strand doorbrengen.

Zaterdag 13 en Zondag 14 juni

Vanavond moeten we oppassen in Oosterbeek. Na lang dubben besluiten we terug te gaan naar Apeldoorn, omdat er in de buurt van Oosterbeek eigenlijk geen camperplaatsen zijn te vinden. Met de Panda dus naar Oosterbeek, vanavond terug naar Apeldoorn en morgen verder met de camper. Dan gaan we de Achterhoek in.

Op zondag gaan we naar Haaksbergen. Net geen Achterhoek meer maar Twente. Een prachtige camperplek voor de ingang van Camping Scholtenhagen. Alle voorzieningen zijn op de plek zelf of op de camping aanwezig. Van de twintig plaatsen zijn er slechts drie bezet. Kosten: tien euro per nacht. Bovendien is Haaksbergen een leuke plaats met erg veel fiets- en wandelmogelijkheden. Op zondag is echter alles gesloten, behalve het spoorwegmuseum. Met heuse stoomtreinen, werkplaatsen en een station in oude stijl. Alles erg mooi gerestaureerd en voor een groot deel nog in werking.

Maandag 15 en Dinsdag 16 juni

Op maandag gaan we naar Diepenheim, twintig minuten verder. Ook daar komen we op een erg mooie camperplek terecht. Net gerenoveerd en daarom nu een actieprijs van tien euro. Ook hier weer inclusief alle voorzieningen, alleen het douchen kost één euro. We wandelen naar Diepenheim voor brood: zes kilometer heen en terug en 's middags verkennen we de omgeving op de fiets. Helaas is ook vandaag bijna alles gesloten. Je zit hier dicht bij de Duitse grens en is "montag ruhetag". Op dinsdag gaan we eerst naar de rugpoli in Delden. De problemen vanuit de rug van Wobbie zijn weer aan het toenemen en we zijn nu toch in de buurt. Voor de komende dagen heeft ze een oefening meegekregen en vrijdag over een week moeten we terugkomen. In de middag gaan we op de fiets naar Lochem, veertien kilometer verder. Daar wonen vrienden van ons en we willen ze verrassen met een onverwacht bezoek. Maar we hebben pech: het ene stel is op vakantie en van het andere stel is er maar één thuis. Het risico van ergens onaangekondigd op bezoek gaan. Uiteindelijk belanden we in een enorm tuincentrum van Intratuin. Ze hadden er onder andere lekkere koffie.

Woensdag 17 juni

Na twee dagen Diepenheim gaan we naar Drenthe. We hebben een camperplek uitgezocht in Elim. Daar staan we op een speciaal ingericht terrein voor campers naast een boerderij. Met toilet en stroom kost dat € 10,50. Met naast ons een weiland waar drie Friese paarden en een veulentje lopen. Een landelijke omgeving met de bijpassende lucht. Er wordt regen verwacht dus de boeren zijn flink aan het gieren geweest. 's Middags zijn we op de fiets naar Coevorden geweest. Toch weer veertig kilometer heen en terug: en vooral terug met de wind tegen viel niet mee.

Donderdag 18 en Vrijdag 19 juni

We gaan naar Emmen. Daar is een camperplaats bijna in het centrum: gratis, zonder voorzieningen. Een voorbeeld voor andere gemeenten. We beginnen met een wandeling naar de wijk Westenesch en bekijken nog een keer de boerderij waar Wobbie lang gewerkt heeft. Na het eten gaan we op de fiets naar Jan en Pieta; die hebben we tijdens de laatste Marokkoreis ontmoet. Er wordt heel wat afgekletst en we moeten blijven eten: heel toepasselijk zijn dat twee tajines. We hebben heerlijk gegeten (en gedronken). Op vrijdagmorgen gaan we eerst naar de markt in Emmen. Erg groot en door het hele prachtige centrum heen. Helaas worden we twee keer overvallen door geweldige regenbuien. Na het eten gaan we verder naar het noorden. We stoppen in Eext, op camping "De Schoapsvolte". Even voorbij de ingang zijn daar een aantal  speciale plaatsen voor campers. De kale prijs is € 7,50. Douches, water en elektra moeten apart betaald worden. Wij zijn de enige camper. Tijdens een wandeling lopen we natuurlijk tegen een hunebed aan; om de paar kilometer kom je wel een bordje met een verwijzing tegen.

Zaterdag 20 en Zondag 21 juni

Als we verder trekken komen we een bord "Boomkruinpad" tegen. We zijn benieuwd wat dat is en gaan er kijken. Het blijkt een terrein van Staatsbosbeheer te zijn met onder andere een stalen looppad hoog door de kruinen van bomen. Helaas zie je in deze tijd van het jaar ook niet veel meer dan die kruinen van de bomen, omdat die vol in het blad zitten. De route die we daarna door het natuurgebied lopen, is eigenlijk veel leuker. Daarna rijden we verder richting Friesland en stoppen zo ongeveer op de grens met Groningen. Het dorp heet Doezum, de camperplaats "Landgoed Jonker". Een groot grasveld achter een grote nieuwe bungalow. Mooi aangelegd en weer van alle gemakken voorzien. Omdat we lid van de NKC zijn, betalen we tien euro. Tot slot wandelen we nog naar de grote plaats Grootegast. Op de supermarkt na zijn daar inmiddels alle winkels gesloten en het dorp maakt een verlaten indruk. Kennelijk in diepe rust na een week hard werken. De zondag begint met regen en dat blijft het een groot deel van de dag doen. We gaan dus verder Friesland in en komen uit in Anjum, vlakbij het Louwersmeer en de Waddenzee. Weer een fraai aangelegde camperplek, op douches na met alle voorzieningen. En alweer voor tien euro. Zeker plaats voor twintig campers, we staan er echter maar met z'n tweeën. 's Middags, tussen de buien door, hebben we een route van zes kilometer gelopen naar het Louwersmeer. Halverwege kwamen we terecht in een soort hele grote nieuwbouwwijk met allemaal nieuwe huizen in de jaren dertig stijl. Blijkt dat een park te zijn van Landal: prachtig aangelegd en behoorlijk bezet. En iedereen zit binnen te wachten op het mooie weer.

Maandag 22 en Dinsdag 23 juni

We trekken verder Friesland in en gaan naar Leeuwarden. Maar eerst maken we een tussenstop ergens aan de dijk van de Waddenzee. Daar is een gratis camperplek bij een restaurant met de prachtige naam "De Zwarte Haan". Een mooie plek als het mooi weer is. Nu niet dus, het is er zwaar bewolkt, het waait er geweldig en het is er koud. Maar wel een plek om te onthouden. Gezien de slechte weersverwachtingen kiezen we voor een grote plaats, Leeuwarden dus. Er is een gratis camperplek voor vier campers, zonder voorzieningen en langs een kanaal in de buurt van het centrum. We gaan dus het centrum in, winkelen wat en drinken uitgebreid koffie. Terug bij de camper is het een gaan en komen van allerlei soorten veewagens. Blijkt er tegenover ons een veemarkt te zijn. Dat gaat door tot acht uur in de avond en, nog erger, het gaat 's ochtends om een uur of vier weer open. Tijd om verder te trekken dus. We gaan eerst naar Bolsward en vinden met wat moeite een parkeerplaats voor de camper. Zoals veel Friese dorpen een oud maar gezellig centrum. De camperplaats die we uitgezocht hebben, ligt in het gehucht Tersoal, zeven kilometer boven Sneek. Het is een terrein van een watersportbedrijf, met een haventje, een zeilmakerij, wat werkplaatsen, een grote boerderij en dus een verhard terrein waar campers kunnen staan. Inclusief alle voorzieningen, behalve WiFi, kost dat € 12,50. In de middag gaan we, ondanks de wind en de kou, op de fiets naar Sneek. Het is er druk, zowel met boten, fietsen als wandelaars. Dit is dus duidelijk het centrum van de watersport hier. Waarschijnlijk is het ook druk vanwege het slechte weer en zoekt iedereen de beschutting van de stad op.

Woensdag 24 en Donderdag 25 juni

Weer verder de zuid-westhoek in van Friesland. Via Sneek en Balk komen we in Stavoren uit. Daar maken we een tussenstop. Eigenlijk een saai en ingeslapen dorp. Ergens in de haven staat het beeldje van  het "vrouwtje van Stavoren" en daar om heen zitten wat terrassen en dat is het dan wel. De volgende stop is Hindeloopen. In tegenstelling tot Stavoren een prachtig, sfeervol dorp. En dat merk je gelijk aan het aantal toeristen dat er rondloopt. Het is er gezellig druk. De laatste stop voor vandaag is Workum. Twee kilometer van het centrum ligt een boerderij met een enorme windmolen en een aantal plaatsen voor campers. Weer met alle voorzieningen, behalve WiFi: de kosten bepaal je zelf middels een vrijwillige bijdrage. Overigens maakt zo'n windmolen nog een boel lawaai, wat vooral opvalt als je buiten zit. In de middag gaan we natuurlijk ook nog even Workum in. De grote publiekstrekker hier is het Jopie Huisman museum; daar zijn we twee jaar geleden ook al eens geweest. Vandaag laten we het bij twee rommelmarkten. Met als buit een paar babysokken voor ons jongste kleinkind Luca. Op donderdag beginnen we aan de "terugreis". Morgenmiddag, vrijdagmiddag dus, moeten we weer in Delden zijn bij de rugpoli. We kiezen weer voor de camperplaats in Diepenheim, waar we bijna twee weken geleden ook geweest zijn. Zitten we dus dicht bij Delden. Daarna zit deze reis er op en gaan we weer naar Apeldoorn. Het is eindelijk weer een prachtige dag vandaag. De stoelen kunnen weer de garage uit en we kunnen weer heerlijk buiten zitten. Aan het einde van de middag maken we nog even een rondje Diepenheim op de fiets. Het is geen weer voor koffie, dus we gaan naar de ijsboer.

Vrijdag 26 juni

De laatste dag dus van deze ronde van Nederland. Van Noord-Nederland om precies te zijn. Heel Nederland in drie weken lukt niet, dus dat houden we nog tegoed. We moeten om twee uur in de rugpoli in Delden zijn, dus we hebben alle tijd. We gaan eerst wandelen. Achter de camperplaats loopt de Schipbeek en daar lopen we langs. Het duurt lang voor we een brug tegenkomen om over te steken. De terugweg gaat langs boerderijen en weilanden. Enorme grasvlaktes die net gemaaid zijn. Ook hier zie je nog maar weinig koeien buiten lopen: die staan nu het hele jaar op stal. Het maakt het landschap er niet vrolijker op. Na bijna tien kilometer zijn we terug bij de camper. Snel douchen en nog even buiten in de zon. En dan via Delden terug naar Apeldoorn. Al met al een leuke trip en zeker voor herhaling vatbaar.