Reis najaar 2013: Frankrijk-Spanje

Vrijdag 6 september

Om negen uur 's ochtends is alles klaar voor vertrek en gaan we weer op pad. Het is al behoorlijk warm, het zal vandaag dertig graden worden. We hebben gisteravond beslist om langs de oostkant van Frankrijk naar het zuiden te gaan. Onze voorkeur had Bretagne, maar daar ziet het weer er de komende periode niet goed uit. We rijden via Luxemburg, waar we goedkoop tanken, Noord Frankrijk in. We hadden een camperplaats in de buurt van Verdun uitgezocht, maar die was vol. We staan nu wat verder, in de bossen, en zijn daar weer helemaal alleen. Wat verderop zijn er mensen in de weer bij een kerkje, kennelijk een of andere bijeenkomst. Af en toe horen we een aggregaat, verder is het donker en stil. Op de televisie horen we dat het morgen flink gaat regenen. We zien het wel.

Zaterdag 7 september

We trekken tweehonderd kilometer naar het zuiden en komen uit in Chambres, tussen Nancy en Epinal. We staan op een grote camperplaats aan de Moezel. Het is zaterdag, dus behoorlijk druk in het dorp. Bovendien is er een festiviteit van oude legervoertuigen, een soort "Keep them Rolling". Compleet met een optocht. We moesten er lang op wachten, maar het was leuk om te zien.

Zondag 8 september

Een rit door een wat verlaten, glooiend landschap. Veel enorme maisvelden en af en toe een uitgestorven dorp. Het is opvallend groen hier, er is veel regen gevallen de afgelopen tijd. We stoppen ergens tussen Dijon en Besancon. Het dorp heet Lamarche sur Saone. We staan op een picknickplaats met nog twee andere campers, pal aan de rivier de Saone. Naast ons nog twee bootjes die ook blijven overnachten. Tegen de avond begint het weer te regenen, net als de afgelopen dagen. Overdag is het droog, maar 's nachts komt het met bakken de lucht uit.

Maandag 9 september

Op weg naar het zuiden willen we eigenlijk niet meer dan driehonderd kilometer op een dag rijden. Dus prikken we een op het oog aardige camperplek en kijken op de TomTom of deze binnen die kilometergrens valt. Zo kwamen we vandaag terecht in Aubusson 'd Auvergne. Om hier te komen moesten we zelfs twee serieuze cols over. Het dorp Aubusson ligt bij een prachtig aangelegd recreatieterrein aan een meer. Op de camperplek kunnen wel vijftig campers staan. Er staan er nu maar twee, weer erg rustig dus. Zoals overal in deze streek, de vakanties zijn voorbij.

Dinsdag 10 en Woensdag 11 september

Voor we vertrekken werken we eerst deze site bij. We hebben hier een goede verbinding en dat is lang niet overal het geval in Frankrijk. We gaan de snelweg op vandaag, de A75, midden door Frankrijk naar de Middellandse Zee. Een prachtige route, prima parkeerplaatsen en bijna gratis. Alleen voor de brug van Millau moet je betalen. Als stop hebben we het meer van Salagou uitgekozen, waar we al vaker geweest zijn. We staan op een plek waar het mag. De zon schijnt volop, alleen waait het behoorlijk. De woensdag is een fietsdag. 's Ochtends eerst naar de markt in Clermont en 's middags een rondje van dertig kilometer om het meer.

Donderdag 12 september

We beginnen de dag met het innemen van schoon water en het lozen van het vuile water. We kopen brood en diesel bij de supermarkt. Daarna gaan we naar het dorp Mourheze, vlak in de buurt. Daar is een wandeling uitgezet in een soort vallei met wonderlijke rotsformaties. We wilden eigenlijk overnachten op de parkeerplaats daar, maar vonden die tegenvallen. Dus ter plekke iets anders opgezocht, vijfendertig kilometer verderop. Het dorp heet Aniane, met een centrum met oeroude smalle straatjes. Niet heel bijzonder overigens. En dat geldt ook voor de camperplek. Maar voor één overnachting is dat geen probleem. Het weer: veel bewolking en veel wind vandaag.

Vrijdag 13 september

Op naar de kust, naar de strook tussen Beziers en Montpellier. En daar is het erg druk; volle camperplaatsen en campings. We vinden een ACSI camping in het dorp Loupian, vlakbij de grotere plaatsen Meze en Sete. Een aardige camping voorzien van alle gemakken. En voor de ACSI prijs van twaalf euro kun je hier niet terecht op kale camperplekken. Vanmiddag een eind gefietst via een officiële fietsroute en in de avond door het dorp gewandeld. En we hebben weer Wifi, dus weer met de laptop aan de slag geweest. Het weer vandaag: veel zon, warm en veel wind.

Zaterdag 14 t/m Maandag 16 september

Vandaag een rustdag; vanmorgen eerst de camper opgeruimd en daarna lekker in de zon zitten lezen. Tegen drie uur zijn we op de fiets naar Meze geweest, naar een erg leuk strand. En om half zeven naar een concert in het dorp. Een soort Franse volksmuziek van een erg kleurrijk geklede groep, versierd met takken. Om negen uur begon er een feest op het complex van de sportvelden naast ons, met weer heel andere muziek. Gelukkig duurde dat niet heel lang. In de nacht van zaterdag op zondag regent het flink, op zondag is het weer droog en zonnig. Maar het waait ongelooflijk hard. Tijd voor het windscherm dus. Verder rommelen we wat aan. Een beetje fietsen, wandelen, computeren, skypen met vooral de kleinkinderen, lezen, puzzelen enzovoort. De maandag begint bewolkt en fris. We gaan op de fiets boodschappen doen in een enorme supermarkt en aan het einde van de middag maken we een wandeling van twee uur. Met een tussenstop op een terras.

Dinsdag 17 september

Het is tijd om weer verder te trekken. We rijden langs de kust richting Italië. Deze streek heet de Camarque, een wat ruig, delta achtig gebied. Ook het gebied van de roze flamingo's, grote kuddes witte paarden en zwarte stieren. We hebben de plaats Saintes Maries de la Mer uitgezocht omdat daar een vogelreservaat in de buurt zit. En daar willen we naar toe. Het is een levendig dorp met tenminste drie grote camperplekken. Eigenlijk niet meer dan parkeerplaatsen, 's avonds tjokvol en keurig in het gelid. En dat kost dan ook nog eens tien euro. Het dorp zelf is, dankzij al die camperaars, druk en gezellig met heel veel toeristenwinkeltjes. Weer veel zon maar ook erg veel wind vandaag. Uit de wind op het strand was het heerlijk. Morgen naar het vogelreservaat.

Woensdag 18 september

Vandaag het vogelreservaat dus. Met vooral flamingo's, reigers, meeuwen, eenden en een enkele ooievaar. Al met al een wandeling van dik drie uur door een prachtig gebied. 's Middags weer het strand op en, voor zover mogelijk, uit de harde wind in de zon gezeten.

Donderdag 19 september

We verlaten Saintes Maries en gaan naar één van de beroemdste, of beruchtste, camperstranden van Frankrijk: Plage de Piemanson. Een soort niemandsland in het deltagebied waar de Rhône in de Middellandse Zee uitkomt. Er kunnen honderden campers staan, maar ook staan er oude caravans, die er nooit meer weg kunnen. Als we aankomen woedt er een heuse storm. We parkeren de camper en lopen wat rond, maar hebben moeite om op de benen te blijven. We worden compleet gezandstraald. Na het eten besluiten we om terug te gaan naar Saintes Maries, waar we achter een duin nog heerlijk in de zon kunnen zitten.

Vrijdag 20 september

We gaan fietsen vandaag. Er loopt hier een route dwars door het lagunegebied. Erg vlak, veel water, drooggevallen zandplaten, enorme rietkragen en een vuurtoren. Na twintig kilometer komen we een terras tegen, waar we dankbaar gebruik van maken. Terug bij de camper hebben we er veertig kilometer opzitten en komen de rest van de middag bij in de zon op het strand.

Zaterdag 21 t/m Dinsdag 24 september

Tijd om verder te trekken. We gaan langs de kust naar St. Pierre sur Mer, vlakbij Narbonne Plage. Wat opvalt onderweg is het steeds grotere aantal officiële, en dus betaalde camperplaatsen. Waarmee ook het aantal vrije plaatsen steeds minder wordt. We zijn al vaker in St. Pierre geweest, maar zo druk als nu hebben we nog niet eerder meegemaakt. Als we aankomen om half drie kunnen we met veel moeite nog een plek vinden. De tientallen campers die na ons komen, lukt dat niet meer. Het weer vandaag: weer warm met een aangenaam windje. De zondag is weer een rustdag; wat wandelen en aan het strand liggen. De maandag en dinsdag eigenlijk ook. Fietsen, wandelen en in de zon zitten. De was doen we in de wasserette in het dorp.

Woensdag 25 september

Bij het opstaan is het bewolkt en mistig. We gaan weer op pad. Eerst naar Narbonne, waar we in een erg groot winkelcentrum tevergeefs zoeken naar een winkel waar we iets met internet kunnen regelen. Daarna naar Leucate Plage. Daar zijn twee camperplekken en een camping dicht bij elkaar. En tot onze verbazing is het op de camperplekken heel erg rustig. Op de camping daarentegen is het erg druk. Het prijsverschil is drie euro: daar heb je dus stroom en water voor op de camping. Ook op de camperplek hebben we een goede, betaalde internetverbinding. Het blijft verder de hele dag bewolkt en op de camperplekken en de camping na, lijkt Leucate uitgestorven.

Donderdag 26 september

In de loop van de ochtend hebben we plotseling geen stroom meer. De huishoudaccu is leeg en wordt nog nauwelijks opgeladen via het zonnepaneel. We besluiten om op de camping te gaan staan, want daar hebben we in elk geval stroom. We vinden een mooie plek en eenmaal aan de stroompaal doet alles het weer. In de loop van de middag breekt de zon door en dat maakt het wandelen en buiten zitten een stuk leuker.

Vrijdag 27 september

We gaan op de fiets naar Port Leucate, zo'n tien kilometer verder. We zoeken een zaak die de accu kan doormeten. In de haven komen we een grote tegen, vooral gericht op boten. En gelukkig hebben ze ook accu's. We spreken af dat we morgen met de accu langskomen. Vanmiddag naar de vuurtoren gewandeld, hoog op een klif. Geen wind, maar ook geen zon vandaag. Er zitten hier veel surfers en dus ook surfzaken, wel vijf stuks die nog allemaal open zijn. Maar omdat er geen wind is loopt iedereen zich te vervelen.

Zaterdag 28 en Zondag 29 september

Vanmorgen eerst de huishoudaccu uitgebouwd. Die moet een paar uur losgekoppeld staan voor er doorgemeten kan worden. Dus fietsen we eerst wat rond en doen wat boodschappen. Bij terugkomst is er markt op het plein voor de camping. Vandaag twee kramen met groente en fruit. Na de middag dus op de fiets, met de accu achterop, naar de haven van Port Leucate. Volgens de man van de botenzaak is er weinig mis met de accu. Er moet wat gedistilleerd water bij, waarbij het ding het weer moet doen. We gaan het zien de komende dagen. De zondag is weer een rustdag met gelukkig weer veel zon. Onze laatste dag op de camping, althans dat hopen we. Morgen gaan we op de camperplek hier aan zee staan om de accu te testen.

Maandag 30 september t/m Woensdag 2 oktober

We verlaten de camping en gaan eerst op zoek naar een pomp waar we een gasfles kunnen vullen. Daarna terug naar de camperplek in Leucate Plage. Daar is net een plek vrijgekomen met uitzicht over de zee. Dit deel van de camperplek is nu erg vol, mede omdat het andere deel om onduidelijke redenen is afgesloten. Minder privacy dan op de camping, maar hier is veel meer te zien. Het weer: veel zon, even een paar regendruppels en daarna weer zon. 's Ochtends langs het strand gewandeld en aan het einde van de middag naar het kasteel in Leucate. Op de dinsdag lijkt het goed te gaan met de accu. We blijven stroom houden en ook de laptop kan weer opgeladen worden. En opnieuw mooi weer vandaag: fietsen, wandelen, in de zon zitten en kletsen met de buren. En dat geldt ook voor de woensdag.

Donderdag 3 en Vrijdag 4 oktober

We krijgen bezoek: Thea en Emile komen langs. Die kennen we van de Vagebondreizen. Zij komen uit Spanje en zijn min of meer bezig met de terugreis. Twee dagen koffie drinken, borrelen, eten en bijkletsen. Erg gezellig; helaas moet dat veel binnen gebeuren. Want op donderdagmiddag slaat het weer om. Heel veel wind en een dik pak wolken. Op vrijdagmiddag gaat het regenen, en niet zo zuinig ook. De halve camperplek loopt onder. Gelukkig houden wij nog net droge voeten.

Zaterdag 5 en Zondag 6 oktober

Zo maar weer een stralende dag. We besluiten om samen met Thea en Emile terug te gaan naar St. Pierre sur Mer, zestig kilometer terug. Van daaruit willen Thea en Emile naar het noorden en wij nog naar Canal du Midi. Van de zondag maken we een wasdag. In de wasserette dus. Het gaat snel en geen gedoe met waslijnen en dergelijke. We houden nog tijd over om in de zon door te brengen.

Maandag 7 oktober

We maken er nog maar weer een stranddag van. Het is nog steeds prachtig weer en nu we toch aan de zee zitten......Voorlopig wel onze laatste dag aan zee. En we drinken een afscheidsborrel met Thea en Emile. Morgen willen we echt naar het Canal du Midi, zij gaan langzaam terug naar het noorden.

Dinsdag 8 en Woensdag 9 oktober

Via via horen we dat het weer aan het einde van de week minder wordt. Dus besluiten we om aan de kust te blijven en te genieten van de voorlopig laatste zonnige dagen. We rijden naar Port la Nouvelle, een badplaats tussen St. Pierre en Leucate. Een mooie camperplaats bij het begin van het dorp. Als je naar de zee wilt, moet je drie kilometer door het dorp en rijdt je maar zo een enorm zandstrand op. En daar mag je tot negen uur 's avonds staan. En heb je genoeg van het strand dan ga je terug naar de camperplek (vier euro per nacht). Op woensdag gaan we eerst naar de markt en daarna naar de Aldi. Tot slot weer naar het strand.

Donderdag 10 en Vrijdag 11 oktober

We besluiten om naar de Costa Brava te vertrekken. Daar zijn de weersvoorspellingen beter dan in Frankrijk. We gaan naar Platja 'd Aro. Daar is een mooie camperplek, maar die blijkt afgesloten. Daar vlakbij staan in een lange rechte straat, over een lengte van een paar honderd meter, veel campers keurig achter elkaar geparkeerd. Gratis, evenals het water dat je op de afgesloten camperplek kunt halen. Platja 'd Aro is druk: veel dure winkels en horeca. Een mooie boulevard en een prachtig rotskust met veel kleine zandbaaien. En de prijs van de koffie is nog niet de helft van die in Frankrijk. Alleen het weer nog, het is hier zwaar bewolkt. En in de nacht van donderdag op vrijdag regent het fors. Op vrijdagochtend is het maar tien graden. Voor het eerst sedert weken hebben we weer de lange broeken aan.

Zaterdag 12 t/m Maandag 14 oktober

Gelukkig knapt het weer in het weekend op. Het is erg druk hier, waarschijnlijk vanwege een bierfestival. Met veel bier, vlees van de gril en muziek. Erg Spaans, maar gezellig. We wandelen en fietsen veel. Onder andere op zondag naar de plaats Sant Feliu de Guixols. Daar de drukke zondagsmarkt bezocht en de camperplek bekeken. Niet bijzonder en erg krap en vol. Op maandag weer over het rotspad langs de kust gewandeld. Onder andere langs een camping waar we ooit al eens gestaan hebben. 's Middags lekker bij zitten komen op het strand.

Dinsdag 15 oktober

De huishoudaccu is het nu echt aan het begeven. Het opladen via het zonnepaneel gaat nog redelijk, maar in de loop van de avond is hij steeds vroeger leeg. We besluiten om weer een camping op de zoeken. Met stroom, want dan hebben we geen problemen. We kennen een camping in Blanes, La Masia; zij accepteren campingcheques. We zijn er al vaker geweest. De camping bestaat nu uit zo'n negentig procent vaste staanplaatsen en chalets. De toeristenplaatsen zijn beperkt en druk bezet. Blanes zelf is nog druk en levendig; er is nu nog veel meer open dan in het vroege voorjaar. En dat maakt het een stuk gezelliger.

Woensdag 16 oktober

Er zijn hier twee botanische tuinen. Eén daarvan hebben we al eens bezocht, de andere gaan we vandaag bekijken. Bij het VVV kantoor legt een aardige man de route uit. Als we vertellen dat we willen fietsen, begint hij wat meewarig te lachen. Even later snappen we waarom. De route er naar toe is maar zes kilometer, maar gaat stijl omhoog. Fietsen is er niet bij. De tuinzelf is een enorm complex met cactussen in alle soorten en maten. Als je van cactussen houdt erg indrukwekkend. De weg terug gaat uiteraard soepeler dan de heenweg. En in de middag komen we weer bij op het strand. Een erg warme dag vandaag: heerlijk.

Donderdag 17 en Vrijdag 18 oktober

Weer twee fiets-, wandel- en stranddagen. Op vrijdag zijn we naar Malgrat de Mar geweest. Ook daar veel grote campings, waarvan er een aantal vol staan. En alles in Malgrat is nog open, het is er gezellig druk. Het leukst is nog een kleuterklas, die aan een koord door het dorp geleid wordt.

Zaterdag 19 en Zondag 20 oktober

We gaan weer naar het noorden, nu naar Sant Pere de Pescador, in de baai van Roses. Het vertrek van de camping in Blanes is nog even spannend. We zijn omsingeld door auto's van weekendgasten. Gelukkig past het allemaal net. In de baai van Roses heb je geen camperplekken. Eén van de weinige campings die nog open is, is Aquarius. Een mooie ACSI camping, vol met vooral Duitse surfers met kinderen. Het is kennelijk nog herfstvakantie daar. Op de zondag zijn we naar de markt in L'Escala geweest. Veel kleding en zelfs kramen met voetbalshirtjes van Nederlandse voetballers.

Maandag 21 en Dinsdag 22 oktober

's Ochtends vroeg is het erg mistig en nat. Maar als de zon er eenmaal door komt, wordt het weer erg warm. We zijn op de fiets naar het natuurpark hier in de buurt geweest. Nog wat ooievaars, herten en wilde paarden gezien. Verder was het er erg rustig. Ook daar is het seizoen bijna voorbij. Ook dinsdag is een fiets-, wandel-, en stranddag. En een inpakdag. Morgen gaan we weer naar Frankrijk.

Woensdag 23 oktober

We zijn terug in Frankrijk en wel in Serignan Plage. Dertig kilometer van Beziers, aan zee. Erg veel campings en horecagelegenheden hier, maar allemaal al gesloten. Alleen de camperplek is open. En omdat het nog prachtig weer is, zijn er nog behoorlijk wat mensen op het strand. Ook wij hebben er gewandeld; veel meer valt er ook niet te doen hier. De camperplek is een voormalige camping, achter een nu gesloten restaurant. Met een nieuw toiletgebouw en een groot hek voor de ingang.

Donderdag 24 en vrijdag 25 oktober

De lucht ziet er somber uit bij het opstaan; het is zwaar bewolkt. We besluiten om de kust te verlaten en gaan, wat we al weken geleden van plan waren, naar het Canal de Midi. Die loopt van Toulouse naar de Middellandse Zee. In de plaats Colombiers zit een camping die nog open is: Les Peupliers. We gaan op de fiets langs het kanaal naar Beziers. Onderweg kom je langs de beroemde negen sluizen pal achter elkaar. Een waar spektakel om boten omhoog of omlaag te zien gaan, met uiteraard veel toeschouwers. Ook bijzonder is het punt waar het kanaal over de rivier de Orb in Beziers gelegd is. Op de vrijdag fietsen we de andere kant op. Op het aantal kilometers na, veertig, wat minder spectaculair dan gisteren. Het weer: bewolkt, droog en zo'n vierentwintig graden.

Zaterdag 26 oktober

De terugreis gaat nu echt beginnen. We rijden driehonderd kilometer naar het noorden. Over de prachtige A75, via Millau, richting Clermont Ferrand. Ter hoogte van de plaats Issoire rijden we twintig kilometer het binnenland in en komen uit in de dorpen Tourzel en Ronzieres. Daar is een geweldige camperplek: met water, een toilet, koude douche en zelfs een stopcontact. En dat is erg handig als je huishoudaccu het niet goed meer doet. En dat alles, inclusief het mooie uitzicht en de zon, is gratis.

Zondag 27 oktober

Na een nacht met veel regen en onweer, schijnt de zon weer bij het opstaan. We vertrekken vroeg, mede vanwege de wintertijd en rijden bijna recht omhoog. Via Clermont Ferrand, Moulins en Nevers komen we in Clamecy uit. Daar in de buurt zit een camperplek met stroom. Helaas is er een weg afgesloten en de omleidingsborden leiden enkel tot zinloos rondjes rijden. Na een uur hebben we er genoeg van en zoeken het alternatief, een camping in de buurt, op. Voor de liefhebbers: het dorp heet Andryes, de camping Au Bois Joli en is van een Nederlands stel. De camping ligt achter het dorp, voorbij de kerk en de begraafplaats. Het seizoen is hier bijna voorbij, eind van de week gaat de camping dicht. En het mooie weer is op, het is hier nat en erg fris. En er staan hier veel paddenstoelen.

Maandag 28 oktober

De één na laatste etappe van deze reis, we gaan richting Luxemburg en België. We stoppen in de plaats Stenay, op de prachtige camperplek daar. Stenay ligt aan de rivier de Meuse en de camperplek maakt deel uit van het jachthavencomplex. Van alle gemakken voorzien: douches, toiletten, stroom en Wifi. De prijs voor dat alles is acht euro. De camperplaats is fraai, dit in tegenstelling tot het dorp. Oud en erg veel leegstand, vooral van panden waar vroeger winkels in gezeten hebben. Maakt een wat trieste indruk. het weer vandaag: soms regen, soms zon, vrij veel wind en erg fris. We hebben de lange broeken en de vesten weer aan.

Dinsdag 29 oktober

Na een koude nacht vertrekken we vroeg. De laatste etappe dus vandaag, nog bijna vierhonderd kilometer. We zijn snel in België en rijden door de Ardennen via Luik, Maastricht en Eindhoven naar Apeldoorn. We zijn om half vier thuis, waar we erg enthousiast worden opgewacht door onze kleindochter Tessel. We hebben er weer een mooie reis op zitten. Weer veel nieuwe plekken ontdekt, maar ook "oude" plekken herontdekt. Tot slot willen we alle volgers bedanken voor de reacties, via het gastenboek, e-mail, telefoon enzovoort.