Frankrijk juni-juli 2011

Het idee was om richting Normandië en Bretagne te reizen. Maar het weer wil niet meewerken, dus rijden we richting het zuiden.

Zondag 19 juni

We vertrekken om half negen richting België en Luxemburg via de snelweg door de Ardennen. In Luxemburg kunnen we goedkoop tanken: € 1,18 voor een liter diesel. In Noord-Frankrijk zoeken we de camperplek op in Dun sur Meuse, in de Champagne. Een mooie streek. We rijden binnendoor over kleine weggetjes. De camperplek ligt aan de rivier de Maas; er liggen verschillende Nederlandse boten die op weg zijn richting het zuiden. We hebben stroom en er zijn twee wc's, een douche en een klein huiskamertje. Dat kost zeven euro per nacht. Tussen de buien door maken we nog een flinke wandeling

Maandag 20 juni

We hebben goed geslapen vannacht. Er liggen nieuwe matrassen in de camper en die zijn wat minder hard als de oude. Om kwart over negen, als we gaan rijden, is het helemaal grijs en het regent voortdurend. We rijden weer binnendoor over kleine weggetjes en tussen de graanvelden door. We moeten toch maar eens een boekje kopen met afbeeldingen van de gewassen die je onderweg zoal kunt tegenkomen want we weten er weinig vanaf. Om twaalf uur gaan we aan de koffie en is het eindelijk droog. We komen heel veel Nederlandse campers en caravans tegen. In de loop van de middag loopt de temperatuur aardig op. Om vijf uur zijn we op de camperplek van Saint Pourcain. Het is er erg druk, maar we vinden nog een mooie plek aan het water. Ondertussen is het te warm geworden om in de zon te zitten. Vandaag hebben we 480 kilometer gereden, waarvan de laatste honderd op een vierbaans weg. Morgen gaan we naar het meer van Salagou, weer wat verder naar het zuiden. Daar zijn we al eens eerder geweest en was toen een leuke plek. Of dat nog zo is, zien we morgen.

Dinsdag 21 juni

Om negen uur gaan we weer op weg, nu naar het meer van Salagou. We vertrekken met zon, onderweg regent het flink, maar bij het meer schijnt de zon weer volop en is het warm. En het is er erg druk. Met wat moeite vinden we een plek naast een Italiaan. En die stelt dat niet op prijs. De camper wordt drie keer verzet, er wordt met meubilair geschoven en men doet z'n beklag bij iedereen die het horen wil, behalve bij ons. Als er wat verderop een mooie plek vrij komt verkassen we snel. We staan nu tussen Duitsers en zijn daar wel welkom.

Woensdag 22 juni

Bij het opstaan is het bewolkt, maar de temperatuur is prima. Dus we gaan fietsen en proberen rond het meer te komen. Dat blijkt uiteindelijk een tocht te zijn van 42 kilometer, met een aantal pittige hellingen. Het blijft de hele dag bewolkt en aan het einde van de middag spettert het af en toe.

Donderdag 23 juni

Vanmorgen bij het opstaan regent het opnieuw en we besluiten naar de kust te gaan, een ritje van zo'n veertig kilometer. We kiezen voor de camperplek in St. Pierre sur Mer, waar we al vaker geweest zijn: een groot grasveld met wat bomen. 's Middags is het half bewolkt en het waait behoorlijk. Het ziet er nu heel anders uit hier dan in het vroege voor- en najaar. De oleanders staan volop in bloei, overal staan bakken met bloeiende bloemen en er zijn veel mensen op de been. Een gezellige boel.

Vrijdag 24 juni

Een warme dag met af en toe wat wolkjes en nog steeds veel wind. We willen onze e-mails binnen halen en gaan met de laptop in de fietstas naar het VVV kantoor. Daar krijgen we een inlogcode die op de camperplek niet werkt en op de stoep van het VVV kantoor ook niet. Uiteindelijk komen we terecht in Narbonne-Plage. Ook daar krijgen we een code bij het VVV kantoor. Die blijkt binnen een straal van tien meter rondom het kantoor te werken. In de middag naar het strand geweest en 's avonds het dorp in. Daar zijn dit weekend allerlei optredens van percussiegroepen. Een leuk spektakel met ook veel leuke kraampjes.

Zaterdag 25 juni

Een erg warme dag. 's Ochtends eerst een eind gefietst naar een dorp met de naam Cabanes. Een dorp met een haven, camping, een camperplek en wat vakantiehuizen. In de middag weer naar de zee: alles is bloedheet, behalve de zee zelf. Ondertussen is de camperplaats helemaal volgestroomd, kennelijk vanwege het mooie weer en de festiviteiten in het dorp. Ook wij gaan in de avond nog een keer naar het dorp naar het spektakel met de percussiegroepen. Erg leuk.

Zondag 26 juni

We besluiten hier nog maar een dag te blijven. We hebben een mooie plek en vermoeden dat in de loop van de middag en avond veel Fransen gaan rijden. Eerst maar gewandeld, een route door een natuurgebied achter de camperplaats. En 's middags maar weer naar de zee geweest, het was mogelijk nog warmer dan gisteren. Morgen gaan we een stukje het binnenland in en willen dan een camping opzoeken. Vooral om te internetten en onder andere daarmee de weersverwachtingen in te schatten. Als het weer goed blijft willen we toch nog naar Normandië en Bretagne.

Maandag 27 juni

We trekken vijftig kilometer het binnenland in en komen uit in St. Pons de Thomiéres, op een camping. Deze is zowel aangesloten bij de ACSI als Camping Cheques. Dus er staan weer een aantal Nederlanders. En we kunnen internetten vanuit de camper dankzij de antenneversterker. De buren zijn jaloers, die zitten met de pc's voor de receptie of in het toiletgebouw. Het is opnieuw warm vandaag en dat blijft nog even zo in deze buurt. Volgens de lange termijnverwachtingen wordt het in het westen en noorden van Frankrijk een stuk minder. Dus we blijven waarschijnlijk maar in deze hoek. Morgen eerst maar eens op de fiets een route over een oude spoorlijn.

Dinsdag 28 juni

En alweer een bloedhete dag. We volgen op de fiets een oude spoorlijn die nu dienst doet als fiets en wandelpad. Een prachtige route en vanwege de vele bomen voldoende schaduw. Na twintig kilometer bereiken we het eindpunt. Daar komen we een wandelroute tegen langs een kloof. We parkeren de fietsen en gaan op pad. Het is er redelijk druk met wandelaars die overal langs het pad aan en in het water tussen de rotsen zitten. We lopen zo'n anderhalf uur omhoog en hebben geen idee of er ook een eindpunt is. Uiteindelijk gaan wij ook pootjebaden om wat af te koelen, en gaan dan terug. We moeten tenslotte nog een dikke twintig kilometer terug op de fiets. De terugweg valt niet mee, vooral vanwege de hitte. We stoppen dan ook regelmatig om even bij te komen. Om half vijf zijn we terug bij de camper; we hebben er dan zes en een half uur opzitten. Voldaan maar ook afgepeigerd. Morgenvroeg is er hier markt in het dorp. Daar willen we eerst naar toe en daarna zien we wel.

Woensdag 29 juni

Eerst dus op de fiets naar het dorp, naar de markt. We hebben groente en fruit ingeslagen en een dorpswandeling gemaakt. Het weer is nu opeens bewolkt en het waait behoorlijk; het is dus een stuk frisser dan de afgelopen dagen. 's Middags een dorp verder bezocht en naar een textielmuseum geweest. Compleet met een privé demonstratie van allerlei oude textielmachines. De terugweg houdt niet over: het wordt steeds kouder en we krijgen ook nog een lekke band. Gelukkig gaat het pas regenen als we terug zijn bij de camper. Morgen terug naar de kust.

Donderdag 30 juni en Vrijdag 1 juli

Een mooie rit vandaag naar de kust. Om twaalf uur zijn we in Latour Bas Elne, een dorpje vlakbij de Spaanse grens. Er is een prachtige camperplek bij een camperbedrijf met ruime plaatsen op gras. Maar helaas erg afgelegen. Dus verkennen we de buurt op de fiets. Er liggen twee dorpen nog wat dichter bij de Spaanse grens met ook camperplekken die we nog niet kennen. Gaan we morgen bekijken.

De vrijdag is ook weer een warme dag. Het is heerlijk om 's ochtends en 's avonds buiten te kunnen eten. Dat lukt in het voor- en najaar meestal niet meer omdat het dan te koud is. De eerste camperplek die we bezoeken in Port Vendres vinden we niet bijzonder en de andere in Colliore blijken we al te kennen. Ook andere dorpen in de omgeving zijn niet nieuw voor ons. We besluiten om naar Leucate te gaan. Daar is een mooie camperplek achter een camping waar je kunt douchen. Nog steeds prachtig weer, alleen een harde wind in Leucate. We nemen het er van deze middag: uit de wind, in de zon, af en toe in de schaduw en een paar mooie boeken. Deze kuststrook kennen we van eerdere voor- en najaarsreizen. Het is nu veel drukker en duurder.

Zaterdag 2 en Zondag 3 juli

Twee warme dagen. We hebben gefietst, gewandeld en op het strand gezeten. En we hebben zelfs even in de zee gezwommen. Op de camperplek is het een gaan en komen van voornamelijk Franse campers. Verder komen de bakker en de groenteboer regelmatig langs. Morgen gaan we verder.

Maandag 4 juli

We gaan weer verder en verlaten de kust; nu richting de Dordogne. Halverwege stoppen we bij Lac de Pareloup. Het is er nog erg rustig, veel campings maar bijna geen gasten. Qua weer is het een sombere dag; zwaar bewolkt en het spettert af en toe. We staan op een parkeerplaats bij wat de haven heet. Alleen staat alles droog. Aanlegsteigers, boeien en enkele bootjes liggen in het gras. Kennelijk hebben ze wat teveel water uit het stuwmeer laten lopen.

Dinsdag 5 juli

Het zonnetje is weer gaan schijnen dus we gaan naar de Dordogne. Daar, in de buurt van Argentat zit onze kleinzoon Twan met de familie op een camping. Het dorp heet Monceaux sur Dordogne. De camping is van Nederlanders en ligt pal aan de rivier. Het water staat laag, maar stroomt behoorlijk op bepaalde plekken. Ideaal voor kinderen. Het weerzien is hartelijk en binnen de kortste keren zijn we druk in de weer met Twan en de andere twee jongens. 's Avonds met z'n allen heerlijk gegeten.

Woensdag 6 juli

We besluiten om een kanotocht te maken over de Dordogne. Met twee kano's, waarbij Twan bij ons in de kano mee zou gaan. Bij het vertrekpunt wordt alles geregeld: zwemvesten en schoenen aan, bagage in een ton, afgerekend enzovoort. Toen kwam de vraag of Twan kon zwemmen en hoe oud hij was. Kortom, hij mocht niet mee. De teleurstelling was groot: hij niet mee, dan wij ook niet. Dus maar terug naar de camping. Daar zijn we zelf maar aan de slag gegaan met opblaasboten, vissen, voetballen en dergelijke. En natuurlijk weer met z'n allen gegeten. Als toetje mocht Twan bij ons in de camper slapen en dat ging prima.

Donderdag 7 juni

Het is tijd om weer verder te trekken; het einde van deze, voor ons korte reis, is in zicht. We besluiten om nog een keer naar de westkust te rijden, naar Ile d'Oleron. Het weer houdt niet over, het regent regelmatig. Qua kilometers lijkt de afstand redelijk te doen. . Maar dat valt toch tegen, het is erg druk onderweg. En op Ile d'Oleron is het helemaal file rijden. Het vinden van een camperplek kost ook de nodige moeite. Uiteindelijk komen we terecht in de bovenste punt van het eiland, bij Sant Denis. Een grote, ruime, voormalige camping, die nu dienst doet als camperplek. Met alle mogelijke voorzieningen. Die het allemaal niet doen of afgesloten zijn vanwege "technische problemen": daarom gratis nu. Gelukkig kunnen we ons zelf redden.

Vrijdag 8 juli

Het weer houdt niet over bij het opstaan, het waait hard en het is fris. We besluiten om richting Nederland te reizen. Onderweg komen we alle soorten weer tegen, op sneeuw na. We maken er een lange rit van en stoppen uiteindelijk in Monneville, een plaatsje boven Rouan. Een aardige camperplek midden in het dorp, maar erg druk. In de loop van de avond staan we ingesloten. Maar zien hoe we morgenvroeg weg komen.

Zaterdag 9 juli

De laatste etappe. We vertrekken vroeg: met wat moeite komen we van de camperplek af en rijden via Lille, Breda en Utrecht naar Apeldoorn. Om vijf uur zijn we weer thuis. Deze drie weken zijn erg snel gegaan.